26 februarie 2012

O mica motivatie pentru a recicla

          De când au apărut și în Craiova containere speciale pentru hârtie, plastic sau sticlă, m-am apucat de colectat selectiv deșeurile. Momentan numai hârtia, dar e un început. Am pus o cutie de carton în cameră și, de fiecare dată când mâzgâlesc o hârtie, în loc să o mototolesc și să o arunc la coșul de gunoi, alături de celelalte deșeuri menajere, o pun în acea cutie de carton. Când se umple, duc hârtia la containerul special și apoi reiau procesul de umplere a cutiei. O fac din convingerea că ajut, așa cum pot, la protejarea mediului. Și mă motivează ideea că mie și copiilor și nepoților și nepoților nepoților mei o să ne fie mai bine la bătrânețe. Satisfacția e, deci, una intrinsecă. Ce ne facem, însă, cu cei care nu reacționează la stimuli atât de puțin palpabili? 
          Efortul, în măsura în care poate fi numit așa, e mai mare când colectezi selectiv. Ai mai multe coșuri / saci de gunoi în casă, mergi cu mai multe pungi în mână la gunoi, faci mai multe drumuri (mai ales atunci când containerele speciale nu sunt amplasate în apropierea spațiilor de depozitare a gunoaielor menajere). Sunt convinsă că unele din acestea sunt motive pentru care unii (și când zic unii mă refer la oameni care nu sunt neapărat conduși de motivația aia interioară de care vă spuneam mai sus) preferă să continue în dulcele stil clasic. Acești oameni au nevoie de o motivare din afară. Bani, dacă s-ar putea. Nu neapărat mulți, dar atât cât să conteze. Și sunt de acord cu asta, cel puțin pentru o perioadă, până când li s-ar crea reflexul. Adu marfa și ia banii. Când se vor opri banii, reflexul de a colecta selectiv se va fi format deja.
          De asta și apreciez campania celor de la Auchan, Reciclezi și câștigi!. Te duci la Auchan cu PET-uri și doze de aluminiu nedeformate, cu eticheta având codul de bare lizibil, la bagi în mașinăria specială amplasată la intrare în hypermarket și primești un bon de cumpărături valabil în ziua respectivă. Pentru un PET primești 0,06 lei, iar pentru o doză de aluminiu, 0,04 lei. Nu sunt sume mari, dar dacă tot ai niște sticle goale pe acasă și tot te duci la Auchan la cumpărături, de ce să nu-ți scazi nota de plată cu câțiva lei? Asta a fost partea pozitivă. Reversul medaliei e că trebuie să duci un sac de PET-uri ca să primești o sumă mai mult decât nesemnificativă, și nu cred că ar face cineva gestul de a se plimba prin mall cu așa ceva în spinare de dragul câtorva bănuți. 
          Ca și concluzie, implementarea unei astfel de idei s-ar putea să nu se bucure de vreun succes prea mare, dar ca și concept mi se pare excelentă! :)


4 comentarii:

  1. Buna! Am 2 copii mititei, la ei m-am gandit cand am inceput sa reciclez. M-am bucurat cand am vazut containerele pt reciclare si chiar daca erau la distanta de o statie de casa ma chinuiam si atarnam pungile cu deseuri de carucior,si incet, incet ajungeam la destinatie cu ele. Pana cand(exista si asa ceva)am vazut cum gunoierii luau surplusul de deseuri(pentru ca cei care trebuie sa goleasca containerele nu prea se intereseaza de ele si mai mereu sunt pline)si le aruncau in masina de gunoi menajer.De atunci crede-ma ca nu ma mai chinui(vorba sotului: 'ca o fraiera")sa mai reciclez nimic, asta cu parere de rau, dar traim in romania

    RăspundețiȘtergere
  2. @Anne: Stiu ca se intampla chestia asta, dar atunci "pacatul", cum se zice, e la ei. Eu stiu ca am facut tot ce a tinut de mine sa fac lucrurile "the right way" :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Tare..in principiu. E un inceput. Sumele alea parca mai mult de creaza o grimasa in coltul gurii. O spun din nou, in Finlanda pentru un pet de 2L primesti 0,40 de Euro.

    Am fost curios si mi-am intrebat un prieten despre toate preturile reciclarii de acolo si mi-a spus: 0,10€ for glass bottle (0,33l), 0,15€ for cans, 0,20 for plastic bottle (0,5l) and 0,40€ for plastic bottle (1,5-2,0l)

    RăspundețiȘtergere
  4. @Anne

    Tipic romanului :)
    Cand vede ca nu merge cum trebuie renunta.
    Daca ai vazut ca pun deseurile aiurea de ce nu le-ai zis nimic?
    De ce nu ai dat un mail sau un telefon la firma de salubritate sa le explici situatia?
    Noi am avut o problema cu gunoierii care in loc sa ia gunoiul, cautau prin el si toate resturile de mancare le imprastiau pe jos pentru maidanezi.
    Problema era ca era foarte mare mizerie si din cauza numarului mare de caini incepusera sa se bata pe mancare, se raneau, se muscau,etc. Ceea ce nu mi se pare in regula oricat de mult as iubi animalele.
    Am dat un mail la firma de salubritate cu numarul masinii, ora la care s-a intamplat si ziua si s-a rezolvat.
    Ar fi trebuit sa insisti sa se rezolve problema.

    @Rares Mihnea Cojocaru

    Ce nu ti-a spus prietenul tau e urmatorul lucru, sa spunem ca in Finlanda, un bidon de suc de 1,5-2litri costa 2 euro.Pe langa cei 2 euro se mai adauga si cei 40 de centi pentru reciclare.Deci in total sucul costa 2,40 euro.
    Daca returnezi petul iti recuperezi cei 40 de centi.
    Imagineaza-ti situatia asta la noi, la fiecare produs sa se mai adauge cate un ron sau doi. Deja preturile sunt destul de mari in comparatie cu salariile, imagineaza-ti cum ar fi cu un ron sau doi in plus. Eu cred ca ar scadea vanzarile si nu-i convine niciunui magazin chestia asta.
    Plus ca romanul e comod. De ce sa cumpere de la un astfel de magazin, apoi sa se intoarca cu peturile, sa le bage in aparat, ce-o sa zica vecinul daca o sa-l vada cu peturile dupa el, sigur o sa faca misto de el ca se complica pentru 5 bani,etc. Nu e mai convenabil sa se duca in alta parte, sa ia produsul mai ieftin si arunca petul pe strada? Apoi sa se planga ca e inconjurat de peturi si ca nimeni nu face nimic.

    In loc sa ne vaitam ca preturile pentru peturile alea sunt mici si ca nu ne imbogatim peste noapte din returnarea lor nu mai bine am face un minim efort pentru a avea conditii mai civilizate de trai, un mediu mai placut. Am putea de exemplu sa strangem 2,3,10 bonuri de alea (adica o suma mai mare) si le putem da unei persoane nevoiase.

    Alt exemplu ar fi ca 2-3 familii sa se uneasca si pe bonurile alea sa cumpere gazon, flori, pomi pe care le-ar putea pune prin jurul blocului, tot pentru un mediu mai bun si mai frumos. Sa recunoastem tuturor ne place sa traim in conditii civilizate.

    Idei ar fi multe si s-ar putea face multe daca nu am fi asa de nepasatori si comozi.

    RăspundețiȘtergere