09 mai 2013

Zilele "Mihai Viteazul" la Craiova

Zilele Craiovei au fost dintotdeauna sărbătorite în luna octombrie, legate fiind de patronul spiritual al orașului, Sfântul Dumitru. Într-o zi cu soare, primărița Craiovei a decis să le mute într-o zi cu soare (glumesc, nu m-am documentat suficient ca să știu care a fost raționamentul ei, dar mă gândesc că a vrut să ne ferească de frig și ploi). Așa că m-am mirat ceva când am văzut pe diverse site-uri că de mâine încep zilele dedicate lui Mihai Viteazul (sărbătoare de care nu am mai auzit până acum), crezând că este vorba de o schimbare la față - și la nume - a sărbătorii orașului. Asta mi-a aprins puțin curiozitatea, așa că am făcut cercetări și am descoperit că Zilele Craiovei au fost mutate în perioada 27 mai - 2 iunie, în timp ce Zilele Mihai Viteazul, ce se desfășoară între 9 și 12 mai, reprezintă un eveniment în primă ediție.

Mergând direct la sursă, adică pe site-ul primăriei (vă rog, puneți și voi cursorul pe link și râdeți de numele domeniului), nu am găsit decât programul manifestărilor, fără vreo altă explicație legată de scopul pentru care se organizează evenimentul sau măcar de motivul pentru care cele două sărbători s-au aglomerat în aceeași lună, de parcă ar fi intrat zilele sau lunile anului în sac. Mi-am amintit, apoi, de o declarație controversată - și destul de dezbătută la vremea ei - a Olguței Vasilescu prin care cerea CJ Dolj și Mitropoliei ajutor pentru a-i deshuma capul lui Mihai Viteazul și a-l aduce de la Mânăstirea Dealu în Craiova, motiv pentru care am încetat să-mi mai pun alte întrebări. Bănuiesc că nu mai are rost să vă spun că o astfel de paradă a fost ucisă în fașă de BOR, care nu a acceptat deshumarea capului voievodului.
Lipsiți fiind de magica defilare, să vă spun ce ne-a mai rămas în meniu.

Joi, 9 mai: simpozion, vernisaj, expoziție și proiecție de film.
Vineri, 10 mai: depunere coroane, concert simfonic, spectacol de teatru și poezie, proiecție film și - toți ochii la mine - Parada „Intrarea lui Mihai Viteazul în cetate” (între 21:30 - 21:45). Deși nu o să fiu în Craiova, asta ar fi fost ceva ce aș fi vrut să văd. Programul manifestărilor publicat de Primărie nu spune unde va avea loc acest eveniment de 15 minute și nici în ce va consta, dar nu pot să nu mă gândesc la Amza Pellea cu cușma pe cap.
Sâmbătă, 11 mai: spectacol teatru, spectacole muzică populară și - atențiune, națiune! - Spectacol în aer liber “Bătălia de la Călugăreni” cu Maia Morgenstern*, Ion Besoiu, Maria Buză, Vlad Miriță, Radu Pietreanu, Vasile Calofir, cei mai buni cascadori din România şi 12 cai de rasă pură (între 20:15 - 21:30). Din nou trebuie să îmi pun imaginația în funcțiune ca să îmi fac o idee despre ce ar putea conține un astfel de spectacol, dar numai din această mini-descriere pare a fi ceva memorabil, pentru care - deși nu e genul meu - aș fi dat coate să văd din primul rând.
Duminică, 12 mai: concert simfonic, carnavalul dansului și costumelor (ora 18:00). Un pic de farmec de epocă nu strică niciunui oraș, așa că mă și văd bând un suc la o terasă pe Unirii și căscând gura la domnițele și cavalerii (sau boierii?) mișunând prin Piața Mihai Viteazul.

Dacă inițial toată sărbătoarea mi s-a părut tichie de mărgăritar și eram neîncrezătoare că m-ar putea atrage ceva din programul unei astfel de manifestări, uite că am găsit trei evenimente care mi-au stârnit curiozitatea. Dacă Zilele Mihai Viteazul vor fi perpetuate și dezvoltate și în anii următori, sunt sigură că au potențialul de a atrage destui vizitatori din țară în orașul nostru frumos. Poate că, în final, e bine să mai vezi și partea plină a paharului din când în când... :)

*Later edit: se pare că Maia Morgenstern va fi înlocuită în distribuția Bătăliei de la Călugăreni de actrița Natașa Raab.

Later (later) edit: Poze de la Bătălia de la Călugăreni găsiți aici.


4 comentarii:

  1. nu am fost in Craiova, inca, am dat un search pe google si sincer am ramasa placut impresionata de cum arata orasul:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. trebuie sa ii faci o vizita; in ultimii ani s-a dezvoltat si acum are si o fata occidentala! :)

      Ștergere
  2. Draga Dana,
    Nu am fost niciodata in Craiova dar cred ca e minunat acolo, cunosc multe persoane din Craiova (din online) si pot sa spun ca blogosfera inseamna mai mult Craiova.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, Camelia, si bine ai venit pe blogul meu!
      Ca parte a blogosferei locale si a orasului, eu zic ca ambele au multe de oferit si destule directii in care se pot dezvolta. Te astept pe la Craiova, care sunt sigura ca-ti va placea! :)

      Ștergere