13 iunie 2017

Festin cu branza si vin - Delaco si Odobesti

În mai s-au aliniat planetele și, după o secetă de 8 luni, am reușit să ajung la o nouă ediție a longevivei serii de degustări de brânză și vin reunite sub numele Brânzeturi cum se cuVin. De data asta, prietenii de la Asociația Bloggerilor Olteni și DictionarCulinar.ro, organizatorii evenimentului, ne-au pregătit multe surprize și noutăți: o nouă locație, o nouă cramă și noi participanți. Singurul element care ne-a ancorat în obișnuință a fost ... brânza. :)

Ce s-a întâmplat la Brânzeturi cum se cuVin #14
Ediția #14 a evenimentului a fost organizată la restaurantul Hotelului Rexton din Craiova. Gazdele evenimentului au fost colegul Daniel Botea din partea Asociației Bloggerilor Olteni, Alin Sîntimbrean de la DicționarCulinar.ro și somelierul Narcis Neagoe.
Alin Sîntimbrean de la DictionarCulinar.ro
Daniel Botea de la Asociatia Bloggerilor Olteni

Somelierul Narcis Neagoe
Ce am degustat (altfel spus, cu ce ne-am delectat), în rândurile de mai jos:
1. Fetească RegalăBrie, crackers
Am început degustarea, cum ne-am obișnuit deja, cu un vin alb sec, Fetească Regală din 2013, cu 12% alcool, asociat cu regina brânzeturilor franțuzești, brânza Brie. Deși eu sunt fana vinurilor demiseci (spre demidulci :P ), apreciez mereu asocierea vinului alb sec cu Brie, vinul reușind să taie din ceea ce eu numesc „bogăția cremoasă” a brânzei.
Fetească Regală, Brie și crackers
2. Fetească Neagră –  Cașcaval Sofia Delaco, struguri negri
Ca olteancă mândră, am ridicat a mirare din sprânceană când am văzut pe masă un vin roșu pe eticheta căruia stăteau mândre chipul și numele lui Ștefan cel Mare: Fetească Neagră.
De acest vin și de următorul care ne-a fost oferit, Babească Neagră, se leagă o legendă interesantă. Se spune că, întorcându-se înfometat și însetat după o bătălie, Ștefan cel Mare s-a oprit într-un sat și a cerut ceva de mâncare și de băut. O tânără i-a adus un vin roșu și bun, iar o bătrână i-a adus un vin roșu cu un gust minunat. Pentru că vinurile n-aveau nume, domnitorul le-a numit Fetească Neagră și Băbească Neagră.
Feteasca Neagră, tot din 2013, este un vin sec cu 13% alcool, care mie mi s-a părut ușor astringent. Asocierea cu cașcavalul Sofia, mai dulce și cu aromă de lapte, l-a domolit întrucâtva.
Fetească Neagră, cașcaval Sofia, struguri negri
3. Babească NeagrăGrana Padano Delaco, piper mozaic
Combinația preferată a fost cea dintre Băbeasca Neagră din 2013, vin sec cu 12,5% alcool, și acel miracol divin care se numește Grana Panado (despre care am avut surpriza și plăcerea să aud că nu este prea populară în rândurile comesenilor mei, ceea ce mi-a permis să mă servesc cu încredere și generozitate).
Vinul, maturat în butoaie de stejar timp de 12 luni, este unul complex, cu note fructate, care pe mine m-au dus cu gândul spre gustul de prune uscate. Mi-a plăcut felul în care, degustate împreună, vinul și-a găsit loc în fiecare crăpătură a gustului brânzei Grana Padano, completând-o armonios și extinzându-i savoarea. Deja nu mai are rost să-mi manifest (sau să-mi urlu în cele 4 zări) dragostea față de această brânză deosebită, dură, granulată și sărată, care mi se pare desfătarea papilelor gustative fie că o mănânc singură sau rasă în salată sau peste paste.
Băbească Neagră, Grana Padano, piper mozaic
Ce am învățat la Brânzeturi cum se cuVin #14
Ne-am bucurat și am profitat de prezența la eveniment a unui grup de instagrammeri locali. Ei fiind la prima participare, somelierul Narcis Neagoe a sedimentat câteva lucruri pe care le știam deja, dar a inclus în discursul său și multe informații noi despre vinuri și despre arta degustării. Astfel, am învățat noi moduri de ținere în mână a paharului pentru degustat: cu două degete deasupra și două degete dedesubtul tălpii paharului sau chiar cu un deget deasupra și trei degete dedesubt (poziție pe care recunosc că n-am stăpânit-o deloc, riscând în câteva rânduri să risipesc vinul pe bluză :P ).

Ca de fiecare dată, cele mai amuzante momente ale serii au loc atunci când încercăm să aerăm vinul pentru a elibera aromele. Practic luăm o înghițitură mică de vin pe care o ținem în gură în timp ce încercăm să inhalăm (tot pe gură). Mișcarea e periculoasă – riști să te îneci dacă nu stăpânești într-o oarecare măsură tehnica – dar rezultatele sunt satisfăcătoare!

Cu speranța că v-am trezit curiozitatea cu privire la brânzeturile și vinurile pe care le-am degustat, vă urez poftă mare și noroc!

Imaginile de la degustare, în albumul dedicat de pe Facebook!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu